onsdag 6 december 2017

Skit i sopsorteringen, åk till Thailand istället

En flygresa till Thailand gör ett helt livs sopsorterande bortkastat. Jag vet inte exakt var det kommer ifrån, om det är Stefan Sundströms eller Malena Ernmans citat som sprids via facebook just nu.
Jag gillar både Sundströms och Ernmans engagemang och klimatradikalitet, men här blir jag lite irriterad på det otroligt fyrkantiga påståendet, vem det nu var som sa det. Det är som att säga att det inte är någon idé att sluta snusa eftersom man rökte för fem år sedan.
Det är jättebra att belysa hur illa det är med flyget och att vi alla borde sluta upp med otyget omedelbart. Det lär tyvärr inte ske utan politiska beslut och förbud, eller att oljan faktiskt till slut tar slut. Men jag tycker att det är fel att säga att det är lönlöst att sopsortera för att man flyger till Thailand. Då är jag körd ett par gånger om efter ett antal resor till bland annat USA, Nya Zealand och typexemplet Thailand. Då spelar det ju ingen roll vad jag gör nu.
Jag tänker att allt positivt som var och en gör för miljön är bra, oavsett hur litet eller stort det än är. Alla kan göra något och även det lilla måste räknas. Och om man åker till Thailand och struntar i att sopsortera då? Det måste ju bli dubbelt dåligt?
Sedan är det ju solklart att flygandet måste minska rejält. Där håller jag med helt och hållet. Men människan styrs av lust och inte sunt förnuft. Och så länge det är så pass billigt att flyga kommer folk att fortsätta med det. Förhoppningsvis fortsätter de även att sopsortera.

2 kommentarer:

  1. Klokt inlägg! Håller helt med dig. Mvh Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det känns skönt att inte vara ensam! (Du har en väldigt fin blogg, förresten)

      Radera