fredag 17 april 2020

Köpstopp (eller kanske bara medveten konsumtion) 2020

Någon gång i början på året bestämde jag mig för att gå med i gruppen Köpfritt år 2020 på facebook. Jag har inte varit någon storkonsument på prylar och kläder på många år nu egentligen, men tänkte att det var dags att göra en sådan här grej igen. Från början var det av klimatskäl, nu handlar det till viss del också om ekonomiska. I gruppen diskuteras mycket varför en har köpstopp, att det är bra att skissa upp regler för sig själv; vad ingår/ingår inte i köpstoppet, vilka undantag finns, hur går tankegångarna kring att inte handla, och så vidare. Jag började fundera över mina egna konsumtionsmönster - vad gör att köplusten tar över och hur hanterar jag om jag faller för den? Något jag märkt är att när vi är två personer i hushållet som arbetar heltid, då går det pengar. För att hinna med i vardagen blir det utemat och färdiglagat alltför ofta, och gärna något litet extra för "det är jag värd och en måste ju unna sig". Lappa, laga och producera själv hinns heller inte med och då blir det nyköp. Nu är det i och för sig ingen av oss som jobbar heltid och inte heller längre något problem.
En annan fråga är om företaget ska gå utanför köpstoppet eller hur ska jag förhålla mig till det? En fråga jag fick vid en fundering över huruvida jag skulle köpa ett objektiv till kameran eller inte var: "Villhöver eller behöver du den här prylen?" Kloka ord som jag försöker utgå från vid varje potentiellt köp. Jag resonerade med mig själv fram och tillbaka och nu sitter ett för mig nytt (men begagnat) objektiv på kameran. (Att jag sen inte använt det skyller jag på coronan, covid 19 slog till och de jobb jag skulle fotat för var som bortblåsta.)
Hursomhelst, mitt köpstopp handlar om onödiga köp - det vill säga köp av sådant jag inte behöver. Men då måste såklart onödiga köp definieras. Jag försöker gå efter följande ordning:

1. Använd det du har eller producera själv
2. Lappa och laga
3. Köp begagnat
4. Köp nytt i bra kvalitet och i miljövänliga material (då får det också kosta därefter och så räknas pris per användning istället)

Undantaget är att köpa nya delar för att kunna tillverka eller laga något.

Kläder har jag massor av i garderoben. Och behöver jag något särskilt till ett speciellt tillfälle går det oftast att låna. Till min systers examensdag hade jag till exempel på mig en långklänning lånad av en vän, bolero lånad av syster och skorna var från en klädbytardag. Strumpbyxor och underkläder hade jag sedan tidigare i byrån.
Eftersom jag är med i ett gäng som kör klädbytardagar ett par gånger om året borde jag kunna klara mig ganska bra utan att köpa nya kläder. Undantaget är träningskläder. Jag har köpt mig två nya sportbh:ar och ett par nya löparstrumpor. Det är sånt som inte går att hitta begagnat och som jag verkligen, verkligen behöver. Jag har också köpt nya sulor till ett par gamla minimalistiska träningsskor som gjorde dem som nya igen, och ett par minimalistiska sneakers. Också svårt att hitta begagnat, men som jag behöver för att klara kroppen.

Hudvårdsprodukter: schampo, balsam och duschkräm köper jag tills jag hittar på nåt jag gillar som går att göra själv. Smink använder jag knappt, så det räcker det jag har. Tar något av det slut under året blir det troligtvis ett köp. Hudkräm och deo gör jag själv.

Trädgård och gård går utanför köpstoppet, både för att det då inte är bara mina köp det handlar om, men också för att vi räknar det på andra poster än rena kostnader. Hönsen vi har är en investering och kan i princip också läggas på matkontot, likaså grönsaksodlingarna och frukt- och bärträd. Underhåll och förbättring av byggnader är marknadsföring (för Bräcksta Bygg & Byggnadsvård) och kan också räknas in under investeringar eftersom vi jobbar för ett liv vi inte behöver ta semester ifrån. Det vill säga att vi gör vad vi kan med vår plats på jorden för att trivas så bra som möjligt och kunna vara hemma så mycket som möjligt. I slutänden tjänar vi nog många kronor på det.

När det gäller barnen försöker jag/vi gå efter samma principer som ovan. Men jag har också bestämt att mitt köpstopp inte ska "drabba" dem. Men där lägger vi pengarna på annat än prylar, typ olika aktiviteter och sport.

Så något regelrätt köpstopp är det kanske inte jag sysslar med egentligen? Kanske är det bara medveten konsumtion det handlar om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar