tisdag 21 mars 2017

Bokashi del 2

Nu har första omgången av bokashi hällts ut ur kompostbehållaren och ner i en murarbalja. Jag fyllde på med gammal tomatjord och ställde i växtskåpet på baksidan av ladugården. Tur var det väl att jag inte hade tänkt förvara det i uterummet eller i direkt anslutning till huset. Lukten från denna bokashi var obeskrivlig; gammal sur spya är det närmaste jag kan komma en beskrivning. Jag måste ha misslyckats med något, men vet inte riktigt med vad. Tyvärr misstänker jag att även nästa omgång kommer att sprida samma obehagliga odör eftersom lakvattnet från denna stinker lika illa som den första bokashin. Positivt är iallafall att så fort man har fått på jord så luktar det inte längre, förhoppningsvis blir det näringsrik jord oavsett stank.
Tidigare har vi ju slängt alla våra kompostsopor i en plastpåse som sedan har fått åka ner i en tunna och därefter forslats vidare in till staden för att bli biogas. Jag har som bekant funderat länge på vad som är det bästa sättet att ta hand om våra egna sopor och beslöt mig för att prova bokashi. Jag vet ännu inte vad jag tycker om det eftersom jag inte har sett något resultat än. Oavsett så kommer jag ändå vilja komma ifrån kostnaden det innebär att köpa strö till bokashin. Ett alternativ är att snöa in ordentligt på den här formen av sophantering och därmed försöka sig på att göra sitt eget strö. Det känns inte superspännande, kanske är då en hembyggd varmkompost bättre trots allt? Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar