tisdag 8 december 2020

Uppskjutet projekt blir ett magiskt 2021

För fem år sedan gick jag en kurs i småskalig ekologisk odling på Färnebo folkhögskola och Alsike trädgård. Det var ett fint år där jag lärde mig massor och fick många nya odlingsbekantskaper. I kursen ingick ett projektarbete och efter många tankar och funderingar landade jag i en femårsplan; Partaj på hemodlat 2020. I år var året med stort Å, jag skulle fylla 40 och det skulle inte gå obemärkt förbi. 2020 var året som skulle bli mitt självhushållarår och mynna ut i en stor fest med många vänner som skulle bjudas på härodlad mat - därav namnet på projektet. Men livet kom emellan. Efter en stökig period med ett flertal byten av jobb och alldeles för mycket drama hittade jag lugnet i min nuvarande arbetsplats. Jag fick en chans jag inte kunde tacka nej till och tog den. Två veckor senare slog coronan till ordentligt här i Sverige och gissa om jag var extra glad över min nya anställning - som ännu icke etablerad frilans, vilket hade varit alternativet, hade jag stått helt utan jobb och inkomst. Givetvis var det inte läge att ta ett sabbatsår från ett jobb jag precis börjat på, varken lusten eller ekonomin fanns till det. Och festen blev såklart inte av, även om jag firades grundligt på andra sätt. Jag har ändå inte riktigt kunnat släppa tanken på att testa livet som självförsörjande på en stor del av maten under en stor del av året, och den där festen skulle ha varit så mycket mer än ett födelsedagskalas. 2020 är ju också året då vi firat tio år i vårt paradis och någon inflyttningsfest när det begav sig blev aldrig av. Så.... jag ställer inte in, jag skjuter bara upp. Och mellan 1 april och 30 september 2021 kommer jag att (löne)arbeta 20 procent för att ta mitt efterlängtade odlings(halv)år! Planeringen är redan igång och lyser upp det grådassiga och svarta vintermörkret. Välkommen att hänga med på mitt nya äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar