söndag 3 september 2017

Höstens projekt påbörjat

Tre somrars arbete med panel- och fönsterbyte, punschverandabygge och målning blev äntligen klart i somras. Jag är otroligt nöjd, framförallt med punschverandan som är det absolut ljusaste rummet vi har. Det bästa av allt är att husets gamla originalfönster som satt utpotionerade på lite olika ställen fick nytt liv när vi återbrukade dem i den nya delen.
Tyvärr blev det gamla urblekta plegeltaket om möjligt ännu fulare än tidigare, så byte till tegel lär ske inom en snar framtid. Men först ska jag njuta av en härlig höst - liggandes på den upprustade kökssoffan i min rosa punschveranda med näsan i en god bok.

Nej, just det. Vi hade en jordkällare som är i akut behov av en rust. Böckerna får nog vänta ett tag till. Snart kommer kylan och potatisen behöver komma in.
Igår när vi började riva jordkällaren jagade vi tyvärr bort en ny liten inneboende. En fladdermus hade satt sig på innerdörren med stor risk för att bli ihjälklämd om jag inte hade sett den och råkat stänga dörren igen. Det var precis vad som hände förra våren till min stora sorg. Jag borde bygga fladdermusholkar istället.
Jordkällaren såg lite värre ut än vad jag hade förväntat mig, även snickarbodens syll var vattenskadad och murken. Paniken som brukar infinna sig vid såna tillfällen dök aldrig upp denna gång. Jag har börjat lära mig att det har sina fördelar att vara gift med en kolugn snickare. Snickarmaken löste såklart det hela utan dramatik och problem.
Rivningen blev enkel eftersom allt trä var så otroligt murket, som att riva papper. Städningen efter var desto jobbigare eftersom vi hade murket virke precis överallt. Nu är tråkjobbet iallafall gjort.
Innan vi rev hade vi tre dörrar in till jordkällaren, det var två slussar innan man kommer in i själva källaren, jag vet inte om det egentligen fyllde någon funktion. Vi tänker hursom börja med att minska ner till två dörrar, den inre isolerade och den yttre liggande. (Den liggande ska för övrigt få lite större lutning så det blir enklare att ta sig in.) Märker vi att vi får problem med att hålla kylan får vi kanske bygga till mellandörren igen.
Första steget nu är att gjuta upp en ny klack och få till ingången så den blir riktigt bra. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar