måndag 20 november 2017

Hemmagjort

Vi köper alltid ekologiska hud- och hårvårdsprodukter, de få vi använder. Men jag gillar inte när jag inte förstår innehållsförteckningen, vilket jag oftast inte gör när det kommer till hygienprodukter. De är oftast väldigt långa och jag har inte kunskapen att själv avgöra om substanserna är bra eller dåliga. Även om själva produkten är klassad som ekologisk innehåller den fortfarande en massa substanser som inte är ekologiska och som inte säger mig någonting. Så nu ska jag ge mig på egentillverkade produkter. Vi använder redan mandelolja istället för ansiktsrengöring, ansiktskräm och hudkräm. Den fungerar jättebra och är en produkt med väldigt kort innehållsförteckning på bara en ingrediens – ren mandelolja. Nu ska jag försöka minska ner på köp av andra produkter och ge mig på att göra lite egna istället.

Först ut blev rågmjölsschampo. Rågmjölet ska tydligen löddra, och lödder är ett krav från maken. Om jag ska kunna sälja in vissa idéer till resten av familjen får jag se till att vara lite smidig och lyhörd och se till att vissa önskemål tillgodoses.

Rågmjölsschampo
2,5 matsked rågmjöl blandas med 4 dl ljummet vatten i en burk och skakas om. Vätskan silas sedan genom en silduk eller nylonstrumpa, vilket jag använde. Schampot masseras in i torrt hår och får verka någon minut. Sedan är det bara att skölja ur, antingen med vinägerskölj eller med vatten.

Jag tror inte att maken kommer att tycka att det löddrar, men jag tyckte att det fungerade bra.
Barnens hårtvätt är en historia för sig. De skrek, skrattade, hoppade och skrek lite till. Jag tänkte nämligen inte på att schampot hade blivit kallt efter att ha stått en dag och att vattnet till vinägersköljet var direkt taget ur kallvattenkranen... Men de verkade ändå tycka att det var okej och både de och maken tyckte att de fick mjukt och fint hår.

Vinägerskölj ska tydligen vara bra mot klåda och irritationer i hårbotten, och fungera som balsam.

Vinägerskölj
1 del äppelcidervinäger
6 delar vatten
Efter schamponering gnids vinägersköljet in i hår och hårbotten och får sitta i några minuter innan det sköljs ur.

Att det fungerar som balsam kan jag skriva under på. Jag har inte använt balsam på länge eftersom jag ville minska ner på produktköp. Men nu kommer jag nog använda det varje gång jag tvättar håret, vinägerskölj är här för att stanna. Nästa gång jag gör vinägerskölj ska jag kanske dock inte använda min hemmagjorda äppelcidervinäger. Den är någon form av blandning mellan äppelcider och vinäger, vilket gjorde att det luktade bryggeri och gammalt vin i hela badrummet efter vår dusch. Jag tror inte att lukten sitter kvar i håret, men säg gärna till ifall så vore.

Till våren ska jag testa björklöv att använda som tvål och schampo. Då vet ni varför våra björkar kommer att vara nakna nästa sommar. Som tvål ska det bara vara att gnugga sig med björklöven. Björk innehåller saponiner som är ett rengörande ämne. Och till skillnad från rågmjölet är det alldeles gratis. Om ni inte har egna björkar bör ni fråga markägaren om ni får ta löv. Allemansrätten ska vi vara rädda om och inte missbruka.

Yngste sonen har börjat få raseriutbrott på sitt hår på morgnarna. Det ligger tydligen inte som det ska. Och bara vatten får det inte att ligga still som han vill ha det, så då använder han pappas vax. Hårvax tänkte jag försöka mig på så småningom, men jag börjar med hårsprej.

Hårsprej
Koka upp 1 dl vatten, 2 msk socker och 1 msk salt tills socker och salt har löst sig. Häll sedan den avsvalnade blandningen på sprejflaska. Klar att använda och testas imorgon!

Det är lite fix och trix med denna hemmagjorda hårvård, särskilt med att använda produkterna. Men det är kul att kunna göra hårvårdsprodukter själv av det som finns hemma i skafferiet. Om resultatet dessutom blir bättre än av det vi köper i affären är det så klart värt lite bök.

Vad vinner vi mer på detta fixande och trixande?
- vi lär få mindre sopor att åka till återvinningen med
- miljövinst; tänk på alla (plast)förpackningar vi inte längre behöver bidra till att tillverka
- ekonomisk vinst; jämför vad ett kilo rågmjöl kostar och ett kilo schampo (och hur mycket schampo man får på ett kilo mjöl!)
- vi minskar gifterna på kroppen och i naturen
- färre inköp minskar transporterna
- vi står aldrig utan och behöver inte åka och panikhandla
- det kan bli en rolig hobby

För fler enkla giftfria tips, se:
Nopoo.se
Häxans hus Handbok för ett giftfritt liv av Hella Nathorst-Böös

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar