onsdag 1 februari 2017

Försådder till kommande varmbänk

I helgen sattes de första försådderna igång, dessa är tänkta till kommande varmbänk. När jag gick igenom förra årets fröer upptäckte jag att jag måste dementera mitt tidigare påstående om Lindbloms snygga fröpåsar. De är informativa, men inte så särskilt snygga. Däremot har Runåbergs väldigt fina fröpåsar, men tyvärr helt utan information (mer än firmanamn och sortnamn). Men, men.. Man kan inte få allt. Hur som helst blev det plågsamt tydligt att det är lite bråttom att beställa fröer till senvinterns sådder. Jag trodde att jag hade mer frön kvar än jag hade och planen var att få ner en hel del frön i jorden till helgen. Det får skjutas upp lite eftersom jag har akut fröbrist. Lindbloms talade om i sitt förord till katalogen att man eventuellt får räkna med fördröjda leveranser, och därmed halkar de neråt i min favoritlista. Första fröbeställningen kommer att gå till Impecta, de har ett trevligt utbud av kulturarvsväxter och ekologiskt. Och fröpåsarna är estetiskt tilltalande och informativa! Jag försöker i största möjliga mån köpa ekologiska fröer och undviker hybridfröerna (som är uppmärkta med F1). Förra årets nyhet blir en favorit i repris, svartkål (eller palmkål), ska det odlas mycket av. Även majs är nytt för mig sedan förra året och blev uppskattat hos både små och stora i familjen. I år ska jag även testa trädgårdsportlak och sojabönor. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar