tisdag 28 februari 2017

Leasa elbil eller köra slut på den bensinare vi har?

Idag lämnade jag återigen in vår gamla bil på reparation. Denna bil börjar kosta mycket pengar för att hållas rullande. Och nu står jag i valet och kvalet inför att byta bil eller köra slut på den vi har. Att köpa en ny bil är inget alternativ, vare sig den är helt ny eller begagnad, det är inget vi prioriterar just nu. Som nästa bil vill jag dessutom ha en eldriven och jag vill då vänta ett par år till med bilköp tills tekniken ytterligare har gått framåt. Ett alternativ skulle ju vara att leasa istället. Slår jag ut vad vår bil kostar idag, så skulle det bli billigare att leasa en elbil. Tyvärr går dessa (i vår prisklass) inte tillräckligt långt för att jag ska klara mig på en rent eldriven bil. Som pendlarbil skulle det fungera alldeles utmärkt, men för sommarens utflykter räcker inte laddningen till de sträckor vi kommer att vilja köra. Inte utan att ha planerat färdsträckan in i minsta detalj, eventuella avstickare lär det inte bli tal om. Planlösa utflykter och spontanitet är inget jag vill offra, men väntar jag ett par år behöver jag kanske inte det heller.
Jag funderar även på hur klimatsmart det verkligen är att byta bil, även om det skulle vara till en 100% eldriven. Borde jag inte bara köra slut på den jag redan har innan jag skaffar en ny? Visst kan jag sälja den till någon annan som kan köra den "tills döden skiljer dem åt" (för att citera min gode vän tekniknörden och tillika miljökämpen), men jag vet inte jag. Hen förutspår också att det snart kommer att hända mycket på elbilsfronten och att det kan vara en god idé att vänta in ett alternativ som passar oss bättre. Det lutar mot det senare. Till saken hör att jag verkligen gillar min gamla bil och att den täcker de behov vi har idag. Den kostar en hel del i reparationer, men är pålitlig och har alltid gått att starta. Det är en säker bil som rymmer mycket, jag kör allt från sopor och halmbalar till hönsfoder och hockeytrunkar i den. På minussidan ligger ju att det är just bensin den går på och att den kanske kostar mer än den smakar. En elbil å andra sidan skulle hjälpa mig i mitt mission att rädda världen - billigt och med ett fläckfritt samvete skulle jag kunna ta bilen varje dag till jobbet. Spontanitetsutflykter skulle dock få ge vika. Hursom, min gamla goding får bli kvar ett tag till. Men drömmen om Teslan lever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar