söndag 19 februari 2017

Mer odlingsyta till våren

Eftersom hönsen i år ska få ingå i odlingsföljden så blir jag av med ett land på ungefär 40 kvadratmeter (mer om höns i odlingsföljd utlovas senare i vår). Då gäller det att skapa mer yta åt grönsakerna. I år vet jag dock inte om det kommer att bli grönsaker här, kanske är hönsdyngan fortfarande för stark för att användas som odlingsjord åt dem. Istället blir det nog en plats för sommarblommor.
Här har jag täckt gräsmattan med kartonger och tidningspapper och därefter ställt en pallkrage modell större ovanpå. Runt om pallkragen har jag täckt kartong och tidningar med gammalt ensilage som får bli en gång att gå på. Så småningom är tanken att pallkragen tas bort och att det istället kommer att vara upphöjda bäddar här.
Det passade bra att hönshuset städades idag. Allt strö (kutterspån) som hönorna har gått i är ordentligt uppblandat med hönsskit och kommer att bli finfin jord så småningom. Ströet fyllde upp hela pallkragen, men eftersom det kommer att sjunka så småningom och för att det ännu inte doftar rosor om denna bädd, täckte jag den med löv. Hela bänken toppades sedan med ensilage. Det behövdes denna blåsiga dag för att kutterspån och löv skulle ligga kvar i bänken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar