lördag 18 februari 2017

Misslyckad varmbänk, skiten brinner inte

Jag får nog se mitt första försök till varmbänk som misslyckat. Misslyckat i den bemärkelse att högen tog runt fem dagar på sig att komma upp i 15 grader, för att sedan sjunka till 11. När jag efter en dag på jobbet såg att den sjunkit till 13 grader istället för att stiga ytterligare gav jag upp och lät den vara. Skiten vill helt enkelt inte brinna. 11 grader är i och för sig helt ok om det håller sig där, jag hoppas på att det inte sjunker mer. Oavsett så kommer jag att kunna använda varmbänken till kallbänk och planen är att så olika sorters gröna blad och rädisor under helgen. Jag tänkte även ställa ut försådderna i bänken under glas för att få ut dem från huset. Tomatplantorna kommer snart att behöva mer plats inomhus och fler sådder är på gång. I år går jag all in på försådderna, framförallt vad gäller ljuset. Tidigare har det funkat skapligt att bara ställa dem i fönstret, men i år pysslar jag om dem lite extra och har skaffat växtbelysning. När varmbänken som blev kallbänk har gjort sitt som salladsbar, kommer där tomater att planteras ut. Oavsett om denna varmbänk räknas som misslyckad eller inte så kommer den ändå att fylla flera syften, och jag har haft kul under tiden. Jag tar med mig erfarenheterna till nästa år, då gör vi ett nytt försök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar