onsdag 8 februari 2017

Grönkål - en storfavorit

Nu när kylan är åter känns det extra lyxigt att fortfarande kunna ta in grönsaker direkt från landet. Sju minusgrader och nyskördad grönkål till middag gör denna grönsak till en riktig favorit. Jag odlar all min kål under fiberduk, det funkar skapligt. En del angrepp av kålfjäril och kålmal har jag fått, framförallt på vitkålen, men grönkål verkar de inte riktigt gilla. Problemet med fiberduk är att åkersniglarna trivs otroligt bra därunder, och för att hålla dem i schack har jag använt mig av Ferramol som är godkänt för ekologisk odling. Tyvärr måste man lyfta på fiberduken för att slänga in Ferramolen och då passar kålfjärilarna på. Lite moment 22, men som sagt grönkålen har ändå klarat sig riktigt bra. Till årets säsong vet jag inte om jag ska testa Turex (också godkänt för ekologisk odling) eller om jag helt enkelt bara ska odla mer och offra några kantplantor till odjuren. Vi äter mycket kål och jag skulle gärna se att vi får lite mer av den varan, både i antal och sorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar